Direktlänk till inlägg 15 mars 2018

Mats Selander och rättfärdighet genom tro ej genom handlingar.

Av Johnny Lestander - Torsdag 15 mars 17:52

  http://www.varldenidag.se/debatt/sluta-med-att-predika-guds-karlek-utan-omvandelse/reprbo!9awA5fTfh5wAOCKe0fF4Dw/.  I Romarbrevet 3:21-3:28 säger Paulus följande citat "Men nu har Gud uppenbarat en rättfärdighet som inte beror av lagen men som lagen och profeterna har vittnat om – en rättfärdighet från Gud genom tron på Jesus Kristus, för alla dem som tror. Här görs ingen åtskillnad. Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud, och utan att ha förtjänat det blir de rättfärdiga av hans nåd, eftersom han har friköpt dem genom Kristus Jesus. Gud har låtit hans blod bli ett försoningsoffer för dem som tror … Ty vi menar att människan blir rättfärdig på grund av tro, oberoende av laggärningar. " Till den här tanken anslöt sig också Luther. Det innebär såldes att det är tron som rättfärdigar och inte handlingar. Mats Selander predikar något annat som han inte är ensam om att predika och frågan är ju vem skall vi tro på Paulus och Luther eller kanske Mats Selander och hans gelikar.


Johnny

 
ANNONS
 
Ingen bild

Mats Selander

Söndag 18 mars 17:57

Jag skrev om omvändelse och inte om "laggärningar". Det är en viktig skillnad som du förbiser helt. Dessutom måste tron vara ett med gärningar. Du vet ju vad Jakob skrev: "Visa mig din tro utan gärningar, så skall jag visa dig min tro genom mina gärningar" (Jak 2:18). Så för att returnera din retoriska fråga: Ska vi tro på Luther (som kallade Jakobs brev för en "halm-epistel") eller på Jesu broder Jakob? Vänligen /Mats Selander

Johnny Lestander

Söndag 18 mars 21:38

Så här skriver du i ditt inlägg i Världen idag citat "”Jesus älskar dig precis som du är”. Detta, och liknande budskap om Guds kärlek hör vi nästan varje söndag i våra kyrkor. Evangeliet har kommit att bli ett budskap som nästan enbart handlar om att Gud ser och bekräftar människan. Problemet med detta är i första hand det som inte sägs, nämligen att Guds kärlek aldrig kan bli en frälsande kärlek med mindre än att vi omvänder oss från vår synd." Jag hänvisade till vad Paulus sa eftersom Paulus faktiskt ansåg att det är inte vilka handlingar du begår som har betydelse eftersom rättfärdighet sker genom tro inte genom handlingar. I ditt inlägg tolkar jag det som om det lägger tonvikten på våra handlingar (synd) och hänvisar till Jakob. Sedan kan vi väl fråga oss vem skall vi helst tro på Paulus eller Jakob. Jag håller nog faktiskt en slant på Paulus men de får gärna tro på Jakob eftersom han påstår ju något som stämmer med din övertygelse. Dessutom är det ju det märkliga i kråksången att Jesus enligt kristenheten dog på korset och tog på oss våra synder, men ändock finns de kvar visst är det märkligt ? Jesus säger ju också Jag är vägen sanningen och livet ingen kommer till fadern utan genom mig. Jesus säger ju att du endast kan rättfärdigas genom din tro och inte genom dina handlingar. Jag håller således inte med dig i din analys. Vänligen/Johnny Lestander.

 
Ingen bild

Mats Selander

Måndag 19 mars 11:58

Men varför tro att Paulus och Jakob säger emot varandra? Omvändelse och frälsande tro (tillit) leder till "förberedda gärningar". Och det finns nog ingen vattentät gräns mellan dessa. Det vi tror talar vi. Det vi tror handlar vi efter. Sann tro föder gärningar. Men allt detta sker inte utan kamp. Och här behövs undervisning och lärjungaträning. Jag förstår nog inte riktigt varför du opponerar dig. Jag var också tydlig med att det inte är fel att säga "Jesus älskar dig precis som du är". Men när detta (och liknande saker) sägs gång på gång, utan att omvändelse nämns, så blir budskapet felaktigt. Alla Jesu uppmaningar om omvändelse och tro får inte sin rätta tyngd i många kristnas hjärtan. Som sagt, jag förstår nog inte riktigt varför du inte förstår... Vänligen /Mats Selander

Johnny Lestander

Tisdag 20 mars 13:15

Kan ju bero att vi talar olika språk och att vi översätter det vi säger på olika sätt om du förstår liknelsen. Jag tolkar det du skriver att gärningarna är viktigare än tron vilket jag ju inte alls håller med om. Vi kan ta ett enkelt exempel jag tror på Jesus Kristus och att "han" faktiskt är vägen till sanningen och livet för det är ju faktiskt det han säger i evangelierna. Paulus säger ju då är det är just den tron som gör dig rättfärdig. Samtidigt så har jag en homosexuell läggning gör det att att min rättfärdighet diskvalificeras för att jag skulle dela sänghalmen med en man. Frågar du följare på Världen idag så skulle delar av dem nog svara jakande på den frågan. Det innebär ju att det inte är tron som ensam rättfärdigar utan du måste begå rätt sorts handlingar. Men vem skall vi tro på. Skall vi tro på Paulus eller skall vi tro på människor som säger att vissa handlingar diskvalificerar en från rättfärdigheten.

 
GetApk Market Apk

GetApk Market Apk

Lördag 7 april 08:35

Getapk Market App Free Download

http://www.mdjpanet.com/space-uid-51047.html

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Lestander - Onsdag 19 sept 14:19


  http://www.varldenidag.se/ledare/nytt-valjarmonster-medfor-nya-utmaningar/reprif!g4H3bSRgP@txnBMuLrBVpw/. Vad roligt för den somaliska folkgruppen i Sverige som kan få någon som för deras talan. Sedan så kanske vi skall undra över vad vissa av vår...

Av Johnny Lestander - Onsdag 19 sept 12:05


  https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/annie-loofs-hot-till-m-da-lamnar-de-alliansen/. Intressant besked av Annie Lööf vi får väl se vad det hela slutar i. Sedan klättrar ju säkert 1,1 miljoner SD-anhängare på väggarna över beskedet. Själva klä...

Av Johnny Lestander - Onsdag 19 sept 11:40

  http://www.varldenidag.se/nyheter/s-riksdagsman-israel-bedriver-etnisk-rensning/reprir!G5bkIiRHmHACdRNlnGTN1A/. Låter ju som en väldigt förnuftig man så det kanske inte är så underligt att han fick så många personröster. Men det får ju säkert "Isr...

Av Johnny Lestander - Onsdag 19 sept 00:44

  https://www.dn.se/asikt/sla-vakt-om-kvinnans-abortratt-som-hotas-av-sd/. Självfallet är SD inget undantag när det gäller kvinnofientligheten eftersom det är ett högerkonservativt parti. I SD:s värld där skall ju kvinnor stå vid spisen och föda fra...

Av Johnny Lestander - Tisdag 18 sept 17:39


  https://www.expressen.se/kvallsposten/polischefen-om-kritiska-gransrapporten-det-ar-valar-och-den-ar-politiskt-kanslig/.  Det är ju annat som gör att vanliga hederliga människor känner sig otrygga och jag tänker ju självfallet på alla SD:are som sp...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ sannerligen med Blogkeen
Följ sannerligen med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se